O Círculo da Matemática do Brasil

Initiative that develops skills and the fondness for math in children from public schools by adapting The Math Circle approach to the Brazilian scenario

Proposal

According to the 2018 Programme for International Student Assessment, 68% of Brazilian students are at their worst proficiency level in math, below what is considered basic for the full citizenship exercise. This performance puts Brazil between the 69th and 72nd places on a list of 79 nations and indicates a three and a half year delay in comparison with students from OECD countries. Educational organizations highlight the need for interventions with younger children – a strategy which is aligned with new theories of education based on neuroscience that indicate higher math teaching efficacy during the first school years.

Partnerships

Results

4,747

teachers trained

27.120

participating students

276

schools

33

cities

Acknowledgements

In 2016, UNESCO confirmed its institutional support to Círculo, by stating that the project is aligned with the entity’s remit in the area of scientific education increase and stimulus by means of quality math training for teachers.

Our legacy

Knowledge

Know more about the O Círculo da Matemática do Brasil methodology and check the educational materials and video-classes produced

O Círculo da Matemática do Brasil

Iniciativa que desenvolve competências e o gosto pela matemática em crianças de escolas públicas adaptando a abordagem The Math Circle à realidade brasileira

Proposta

Segundo o Programa Internacional de Avaliação de Estudantes de 2018, 68% dos estudantes brasileiros estão no pior nível de proficiência em matemática, abaixo do considerado básico para o exercício pleno da cidadania. Esse desempenho coloca o Brasil entre a 69ª e a 72ª colocação em uma lista de 79 nações, e indica um atraso de 3,5 anos na comparação com os estudantes dos países da OCDE. Organizações do Terceiro Setor destacam a necessidade de intervenções com as crianças mais jovens – uma estratégia alinhada às novas teorias de educação baseadas na neurociência, que indicam maior eficácia do ensino da matemática nos primeiros anos da vida escolar.

Parcerias

Resultados

4.747

professores formados

27.120

estudantes participantes

276

escolas

33

municípios

Reconhecimento

Em 2016, a UNESCO confirmou seu apoio ao Círculo afirmando que o projeto está alinhado ao mandato da entidade no incremento e estímulo à educação científica por meio da formação de qualidade de professores em matemática.

Nosso legado

Conhecimento

Saiba mais sobre a metodologia do Círculo da Matemática do Brasil e conheça os materiais didáticos, videoaulas produzidos e o livro “Matemática é Liberdade: The Math Circle e O Círculo da Matemática do Brasil”.

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